Systemy embedded w UML
      
	Modelowanie systemów wbudowanych w UML
	Kod szkolenia: UML-EMB
  
  Szkolenie dedykowane jest twórcom systemów wbudowanych czyli oprogramowania dla urządzeń (pralka, samochód, itp.). Pokrywamy zarówno kwestie analityczne, architektoniczne jak i projektowe.
  
  Celem szkolenia jest zdobycie umiejętności modelowania systemów wbudowanych w języku UML. Jeśli z jakichś względów SysML nie jest w Twojej organizacji odpowiedni, nadal można modelować systemy wbudowane za pomocą UML, z którego SysML się wywodzi. System modelowany będzie od strony architektury fizycznej i logicznej (diagramy wdrożenia i komponentów), od strony analizy biznesowej (d. aktywności), formalizacji wymagań (d. UC) i ich głębszej analizy (analityczne d. klas i sekwencji), a także na poziomie projektowym (projektowe d. klas i sekwencji). Zajmiemy się też istotnym dla systemów embedded, a pomijanym na innych szkoleniach UML problemem modelowania pod języki nieobiektowe z generowaniem kodu do C.
  
  5 dni, po 8 godzin. Łącznie 40 godzin(y) szkolenia.
  
    Oczekiwane przygotowanie słuchaczy przed szkoleniem
   
  Brak wymagań wstępnych.
  
    Polecane szkolenia uzupełniające
   
  Brak szkoleń poprzedzających. W naszej ofercie jednakże znajdują się szkolenia UML o innym zakresie: 
          UML-FULL,
          UML-PR,
          UML-PO,
          UML-ZA,
          UML-EA.
  
  
  
    - Wprowadzenie do UML- Podstawowe pojęcia obiektowości
- Modelowanie obiektowe
- Czym jest, a czym nie jest UML
- Czym się różni diagram od modelu
 
- Model przypadków użycia- Dokumentacja przypadków użycia
- Aktor (Actor)
- Przypadek użycia (use case)
- Granica kontekstu (boundary)
- Relacje na diagramie przypadków użycia:
-    Asocjacja (association)
-    Zawieranie przypadków użycia <<include>>
-    Rozszerzanie przypadków użycia <<extend>>
-    Dziedziczenie (generalization)
 
- Model procesów biznesowych- Proces biznesowy i diagram aktywności
- Aktywność (activity)
- Akcja (action)
- Partycja (activity partition)
- Przepływy sterowania (control flow)
- Przepływy warunkowe (decision, merge, guard)
- Przepływy równoległe (fork, join)
- Rozpoczęcie (initial node) i końce (flow lub activity final node)
- Przepływy obiektów (object flow)
- Sygnały z przerwaniami i bez
- Wyjątki (exception)
 
- Model architektury- Czym jest architektura systemu
- Cele tworzenia architektury systemu
- Diagram komponentów:
-    Komponent (component)
-    Komponenty zagnieżdżone (composite component)
-    Interfejs dostarczany (provided interface)
-    Interfejs wymagany (required interface)
-    Złączenie interfejsów (assembly)
-    Porty
-    Konektory
- Diagram wdrożenia:
-    Węzeł (node)
-    Łącze komunikacji (communication path)
-    Liczność łącza
-    Łącze kierunkowe
-    Artefakt
-    Relacje między artefaktami
 
- Diagram klas- Model projektowy a model analityczny
- Klasa (class) i jej elementy (atrybuty, metody)
- Klasy i metody abstrakcyjne (abstract class)
- Interfejs (interface)
- Związki na diagramie klas:
-    Realizacja (realization)
-    Dziedziczenie (generalization)
-    Związek zależności i wybrane stereotypy
-    Asocjacja (association) i elementy opisu
- Klasa asocjacyjna (association class)
 
- Diagram sekwencji- Obiekt (object)
- Linia życia (life line)
- Rodzaje komunikatów (messages):
-    Synchroniczny (synchronous message)
-    Asynchroniczny (asynchronous message)
-    Zwrotny (return message)
-    Stworzenie obiektu <<create>>
-    Zniszczenie obiektu <<destroy>> i destruction event
- Ośrodek sterowania (execution specification)
- Wybrane bloki złożone (combined fragment):
-    Alternatywy (alt)
-    Pętla (loop)
-    Współbieżność (par)
-    Przerwanie (break)
-    Blok krytyczny (critical)
-    Blok odwołania (ref)
- Model analityczny na diagramie sekwencji:
-    Granica systemu <<boundary>>
-    Logika systemu <<control>>
-    Dane systemu <<entity>>
-    Zasady modelowania analitycznego
-    Po co i kiedy warto tworzyć model analityczny
 
- Modelowanie stanowe- Diagram maszyny stanowej
- Stan (state)
- Stan złożony (composite state)
- Przejścia (transition):
-    Proste
-    Automatyczne
-    Zwrotne
-    Wewnętrzne
- Sygnatura przejścia (zdarzenie, warunek, akcja)
- Zdarzenia:
-    Zdarzenia czasowe (at i after)
-    Zdarzenie zmiany stanu (when)
-    Wywołanie (call event)
-    Sygnał (signal)
-    Dowolne (all)
- Pseudo-stany (pseudostate):
-    Rozpoczęcie (initial)
-    Zakończenie (final)
-    Zniszczenie (terminate)
-    Wybór (choice)
-    Punkt węzłowy (junction)
-    Rozwidlenie (fork)
-    Złącznie (join)
- Czynności w stanie:
-    Akcja wejścia (entry)
-    Akcja przebywania (do)
-    Akcja wyjścia (exit)
-    Własne akcje - przejścia wewnętrzne
-    Zdarzenia odroczone (deffer)
- Pseudo stany w stanie złożonym:
-    Wejście i wyjście (entry/exit point)
-    Płytka i głęboka historia (shallow/deep history)
- Stany współbieżne
 
- Wgląd w pozostałe diagramy (OPCJONALNE)- Pakietów
- Przeglądu interakcji
- Kominikacji
- Struktur połączonych
- Obiektów
- Zależności czasowych